کاهش متابولیسم بدن

کاهش متابولیسم بدن

متابولیسم بدنت پایینه؟!

سوخت و ساز پایین و کاهش متابولیسم بدن ، اصلا عاملی برای چاقی نیست. تنها بهانه ایست برای افرادی که مستعد چاقی هستند.
حتی اگر متابولیسم بدن ما کندتر از متوسط افراد جامعه باشد، باز هم دلیل خوبی برای محکوم بودن به چاقی نیست.

متابولیسم یعنی چه؟

برای مثال در ماشین، بنزین با تبدیل شدن به انرژی برق باعث انجام کارهای ماشین می شود.
در بدن ما نیز، غذا باید به انرژی تبدیل شود تا امکان انجام فعالیتی را داشته باشیم.
بدن ما برای انجام هر کار و فعالیتی به انرژی نیاز دارد.

برای خوابیدن، صحبت کردن، نفس کشیدن، راه رفتن و حتی شخصی که در کما به سر می برد، به انرژی نیاز دارد .
روندی که غذا را به انرژی تبدیل می کند، متابولیسم نامیده می شود.
بنابراین متابولیسم کند یا تند، در چاقی ما تاثیر زیادی ندارد.

معمولا بهانه ایست برای افرادی که مستعد چاقی هستند، شناختی از چاقی ندارند یا راه درست تناسب اندام را نمی دانند و در پی یافتن راه درست نیستند

و یا نمی دانند و نمی توانند از هوس هایشان بگذرند. بدین ترتیب از متابولیسم کند دست آویزی برای خود می سازند.
در حالی که متابولیسم کند جای چندانی در عوامل چاقی ندارد.
حتی با متابولیسم کند، با وجود استعداد چاقی، با وجود ژن چاقی و مسائل و مشکلات دیگر، می توان لاغر بود و تناسب اندام
داشت. (کاهش متابولیسم بدن)
بنابراین متابولیسم پایین به معنای محکوم بودن ما به چاقی نیست.

عوامل چاقی

علل و عوامل مختلفی دست به دست هم داده و باعث چاقی می شوند:

  1. ژنتیک
  2. محیط
  3. عادت های بد غذایی
  4. حال خراب (مهم ترین عامل)

وقتی دچار افسردگی، اضطراب، خشم و عصبانیت هستیم.

وقتی دچار احساس بی ارزشی هستیم، برای خودمان ارزش قائل نیستیم و در ناخودآگاه و در عمق وجودمان خودمان را دوست
نداریم، به خودمان احترام نمی گذاریم.

در صورتی که در زیارتگاه، سنگ های مقبره را می بوسیم و این به دلیل ارزش و احترامی است که برای ما دارد.

کاهش متابولیسم بدن
کاهش متابولیسم بدن

 

عمده مسائل ما در چاقی برمیگردد به دو عامل:

  • بد غذایی
  • حال خراب

به دلیل اینکه اکثر باورهای ما در مورد عادات غذایی و تناسب اندام و چاقی، اشتباه هستند.

نکته بارز در این مورد، باور به چاق کننده بودن چربی است. ترجمه مقاله (کاهش متابولیسم بدن)

حتی دیده می شود افرادی که در رشته های علوم پزشکی از تحصیلات بالایی برخوردارند، از سوخت و ساز پایین شکایت کرده و بر این باورند که حتی با مصرف 1000 کالری در روز باز هم چاق می شوند.

در صورتی که این کالری نیست که چاق می کند، بلکه قند است که باعث چاقی می شود.

در حالی که حتی با مصرف 10000 کالری در روز، در صورتی که از مصرف قند به دست نیامده باشد (میزان قند مصرفی 0 یا کم باشد) چاقی رخ نخواهد داد.
با توجه به نکات ذکر شده، بهتر است که دنبال بهانه نباشیم.

زمانی که یک شخص در کودکی دچار دیابت نوع 1 می شود، می داند که با توجه به علم امروز درمان قطعی برایش وجود ندارد و تا آخر عمر باید انسولین مصرف کند..
اما اکثر افراد چاق از قبول این واقعیت سرباز می زنند، که درمان چاقی مادام العمری است چون مستعد چاقی بودن مادام العمری است. و با افرادی که هر میزان غذا مصرف کنند، همچنان لاغر هستند متفاوتند .
تنها در موارد کمی می توانیم تغییری ایجاد کنیم که شخص چاق نشود.

درمان چاقی

بنابراین مستعد چاقی بودن در تمام طول زندگی با ما خواهد بود.

حداقل تا زمانی که علم پزشکی دارویی برای رفع این مسئله و علاج دائم نداشته باشد.
پس مسئله ای که باید تغییر کند شیوه مصرف غذا است

1. دانستن این نکته که غذاها با بدن ما چه میکنند

2. با وجود دانستن شیوه صحیح غذا خوردن، آیا نفس ما این اجازه را به ما خواهد داد یا اینکه پا به پای میل هایمان پیش خواهیم رفت.
پس دو روش برای درمان چاقی باید انجام شود :
1.دانستن و کسب اطلاعات در مورد مواد غذایی
2.رها شدن از میل و هوس هایی که داریم
تا بتوانیم از مواد غذایی که به ما آسیب می رساند و باعث چاقی میشود دوری کنیم

بدون گرسنگی کشیدن، بدون کم خوری و بدون کالری شماری و با وجود مستعد چاقی بودن، تناسب اندام را برای همه عمر حفظ کنیم.

امیدوارم از مقاله کاهش متابولیسم بدن لذت برده باشد.

با تشکر از توجه شما

دکتر مرضیه فروزانفر

متخصص طب سوزنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *